Sígueme

654 285 505 | Esta dirección de correo electrónico está protegida contra spambots. Usted necesita tener Javascript activado para poder verla.

Domingo, 17 Septiembre 2017 19:24

XERRADES GRATUÏTES AL MES D'OCTUBRE

Ja som aquí! Nou cicles de xerrades programades per al mes d’octubre.

 

Després de l’èxit de les xerrades celebrades al juny, la bona acollida i la participació dels assistents, tornem a organitzar noves trobades gratuïtes. Incorporem temes nous i altres els tornarem a tractar perquè la gent que es va interessar aquesta vegada sí pugui assistir. 

Abans de començar l’article m’agradaria presentar-me, el meu nom és Marina González Cebrián Psicòloga general sanitària amb experiència en l’àmbit infantil i juvenil.  Actualment estic col·laborant amb l’Anabel Charro Molina Psicòloga i  Neuropsicòloga infantil en el seu centre de Psicologia i logopèdia de Santa Coloma de Gramanet. Avui tinc el plaer de poder escriure pel seu blog sobre un tema candent en la nostra societat “Masclisme adolescent”. Comencem!

 

Parlem de  adolescent quan ens referim  a un període de creixement i desenvolupament humà que es produeix després de la infantesa i abans de l’edat adulta, entre els 10 i 19 anys. Dins d’aquesta etapa existeixen diversos riscos, com per exemple consumir alcohol, tabac, drogues, comencen a tenir relacions sexuals, parelles etc.  fet que pot produir que tinguin un alt risc de traumatisme (OMS, 2017).

 

Dins dels riscos que poden patir els adolescents durant aquesta etapa, existeix una corrent cada cop més vigent que s’anomena masclisme en l’adolescència. Em centro en aquest tema i faig referència a  l’Associació catalana per la infància maltractada (ACIM) que afirma que primer de tot cal tenir clar que cada persona sigui de l’origen que sigui, del sexe que sigui i de l’edat que sigui té el dret de ser ben tractada. Això vol dir que ningú ens ha de donar empentes, pegar ni agredir; que ningú ens ha de menysprear, insultar ni humiliar; que ningú ens ha d’amenaçar ni fer-nos por; tampoc prendre’ns les nostres coses o fer-les malbé; ni ningú ens ha d’insultar ni burlar ni riure’s de nosaltres i tampoc han d’escampar rumors sobre nosaltres.  

 

QUÈ PASSA SI NO ES RESPECTEN AQUESTS DRETS?

 

Aquests drets també són per quan es té una parella, si es vulneren passaríem a parlar de masclisme adolescent i per tant de relació abusiva. Una relació abusiva de parella és quan un dels membres se sent superior a l’altre, i li fa saber amb violència física; paraules i actituds de menyspreu; humiliació i fins hi tot insults; controlant el que fa, el que diu, on va, com vesteix i  dient-li el que pot fer i el que no. Cal tenir en compte que un abús és un maltractament i el maltractament va en contra dels teus drets. Es considera maltractament quan existeixen comportaments i paraules que impliquen l’ús de la força i la violència, i que per la seva intensitat i freqüència fan mal als nens i nenes (ACIM,  2017). 

 

QUINS SÓN  ELS  TÒPICS DE LES RELACIONS DE PARELLA?

 
   


 

 

I... D’ON TREIEM LA IDEA DE PARELLA?

 

La idea de parella la promou la nostra societat a partir d’estereotips i rols que es desenvolupen dins d’aquesta. I per tant ens influeix en com  establim les relacions afectives i sexuals (Sidastudi, 2015). També construïm aquest ideal a partir de:

- Alguns contes infantils de quan érem petits.

- De les cançons de cantants famosos que parlen d’amor.

- Programes de TV de buscar parella.

- I també d'algunes pel·lícules de cinema.

 

NOMÉS RESPECTANT A L’ALTRE I LES NOSTRES VIDES PODEU ACONSEGUIR UNA RELACIÓ QUE US ENRRIQUEIXI I US FACI FELIÇ. (ACIM, 2017)

 

Referències

-          http://www.acim.cat/

-          http://www.salutsexual.sidastudi.org

La maternitat és un procés important per totes aquelles dones que han pres aquesta decisió personal. Sempre ens han inculcat des de la nostra cultura que és una etapa molt important i plaentera. Què passa quan aquesta “etapa plaentera” ens desborda? Què fem amb les emocions, a vegades, contradictòries?

 

La dona s'enfronta a conflictes interns que poden arribar a desbordar emocionalment. Vam parlar de com gestionem la nostra vida laboral amb la maternitat sense perdre identitat? A més, com influeix aquest tema en el nostre benestar psicològic i com afecta a les relacions entre amics i parelles.

 

No ho oblidem que tenim una tasca educativa, som models dels nostres fills i filles i copiaran el nostre patró. Què valors volem transmetre a les següents generacions, com enfoquem el nostre rol de dona i home perquè creixin amb un equilibri entre el desenvolupament de sexe i el desenvolupament de gènere.

Domingo, 28 Mayo 2017 12:46

Xerrades gratuïtes al mes de Juny

Un cop ja estem ubicats al nou centre de Rambla Sant Sebastià, en concepte de inauguració, us informem de la realització d'un cicle de xerrades gratuïtes durant els propers mesos. L'objectiu és que pogueu aprofitar aquestes trobades per aplicar les tècniques i pautes que treballarem. 

 

Aquest mes de juny es tractaran els temes de l'adolescència, la sobreprotecció dels fills i la multifuncionalitat de les mares. A totes les xerrades tindrem la col·laboració de la psicòloga d'adults Núria Sancho (www.nuriasancho.cat). 

 

Els temes que tractarem més endavant són:  

 

  • Els hàbits ajuden a créixer 
  • Procés d’adaptació a l’escola
  • Límits i disciplina: Orientació psicològica per al desenvolupament
  • La Generació Whattsapp. Les noves tecnologies i xarxes socials
  • Pautes educatives per a pares en procés de separació
  • Com ocupen el temps lliure els nostres fills adolescents:  confiança, seguretat i responsabilitats

 

 Una petita introducció dels temes que tractarem aquest mes...

 

 EL ROL DE MARE A LA NOSTRA SOCIETAT. FILLS, FEINA I JO QUAN?    Dimarts, 6 juny de 19.30 a 20.30

• La pressió del dia a dia

• Les expectatives d’èxit
 

La maternitat és un procés important per totes aquelles dones que han pres aquesta decisió personal. Sempre ens han inculcat des de la nostra cultura que és una etapa molt important i plaentera. Què passa quan aquesta “etapa plaentera” ens desborda? Que fem amb les emocions, a vegades, contradictòries?

Com gestionem la nostra vida laboral amb la maternitat sense perdre identitat?

Tractarem com influeix aquest tema en el nostre benestar psicològic i com afecta a les relacions entre amics i parelles.

 

SOBREPROTEGIM ALS NOSTRES FILLS?  Dissabte, 10 juny de 11h a 12h

• Conseqüències de la sobreprotecció
• Sobreprotecció vs Autonomia
• Pautes per potenciar l’autoestima
 

“Voler fer-ho bé amb els nostres fills” és l’objectiu de tots els pares i mares. Però, com saber que estem encertant amb les pautes? Com saber si el nostre model educatiu és massa protector? I ells, com ho viuen?

 

L’ADOLESCÈNCIA, UNA FINESTRA OBERTA AL FUTUR            Dimarts, 13 juny de 19.30 a 20.30

• La comunicació
• Els primers canvis conductuals i emocionals
• Segueixo posant límits?

 

L’adolescència és una etapa plena de canvis que no necessàriament han de ser traumàtics pels nens i nenes. Però els pares i mares ho podem viure amb inseguretat i sense saber com actuar. L’objectiu d’aquesta trobada és buscar tècniques de relació i comunicació que ens faciliti el dia a dia.

 

Jueves, 09 Marzo 2017 09:20

ESTEM SOBREPROTEGINT ALS FILLS?

 

El Dubte crea curiositat i ganes de saber, però també provoca incertesa. L’objectiu d’aquestes trobades és aprendre alguna cosa nova, valorar les nostres pautes educatives com a pares i buscar la confiança per continuar amb el dia a dia.

 

En primer lloc, ens vam situar dintre d’un model educatiu per començar a valorar si la meva intervenció educativa amb el meu fill està sent la més adequada per ell. Parlàvem de tres estils: autoritari, lliure, democràtic i sobreprotector. Aquest últim és el que ens va ocupar tota la xerrada.

 

Com sabem si som una família sobreprotectora? Ens fixàvem en aquests criteris:

 

  • No deixo que el meu fill/a faci coses sol per por a que li passi alguna cosa i també per desconfiança.
  • Sobreprotegeixo per comoditat meva i així disminueixo les meves preocupacions.
  • El sobreprotegeixo per evitar les seves frustracions, que s’enfadi, que es posi trist.
  • Excedeixo en la permissivitat.
  • Estem molt ocupats i estressats, ja que haig d’assolir les meves responsabilitats i les dels meus fills.
  • La sobreprotecció omet moltes normes ja que no volem exigir massa als nens.
  • La culpa és el gran motor d’aquests pares i mares.

 

Com a conseqüències en els fills d’aquest model educatiu destacàvem les següents:

 

  • Nens i adolescents autoritaris que manen a casa.
  • Tenen moltes dificultats de tolerància a la frustració.
  • No saben resoldre els seus conflictes.
  • Són fills poc autònoms, amb baixa autoestima i baixa motivació davant dels reptes.
  • I com els seus pares, solen culpabilitzar als altres dels seus errors.

 

Vam parlar d’algunes estratègies per evitar aquestes conseqüències i fomentar l’autonomia i autoestima, com per exemple:

 

  • Mantenir una comunicació oberta, real i sincera amb els nostres fills. Ens serà de profit per l’etapa adolescent.
  • Entendre que els errors són part del creixement i no de la seva personalitat. Practicar el verb “estar” enlloc del “ser”.
  • Dir el que SÍ poden fer, enlloc del que NO poden fer.
  • Donar opcions per escollir i així els fem participar de la seva pròpia història.
  • Fomentar la resolució de problemes conjuntament.
  • Adjudicar i repartir responsabilitats tenint en compte la seva edat.

 

Per saber on haig de posar el límit de la PROTECCIÓ haig de ser coherent amb el que penso i sento, valorar la capacitat de responsabilitat del meu fill, no donar-li tota la responsabilitat de cop, si no poc a poc i tenir en compte el que fan els demés per mesurar-me i adaptar el meu rol de pare/mare.

 

Finalment, si entenem que els nens han d’equivocar-se per poder aprendre, d’aquesta manera desenvolupar els seus propis recursos resolutius i que nosaltres hem d’estar al seu costat sense interferir i evitar aquestes situacions podré desfer-me del model sobreprotector.

 

Molts ànims!

 

 

 

Si teniu més interès en seguir investigant sobre aquest tema, us recomano mireu aquest vídeo (són uns 14 minuts).

 

Página 1 de 7